HTML

A titkok titkait ismered?

Tudományos szenzációk, hétköznapi nyelven..

Friss topikok

  • TrollEdomer: A kísérletek azt mutatják, hogy ha egy interferométert körbeforgatnak, nem változik meg a mintázat... (2014.03.13. 17:49) Lorentz transzformáció "gammájáról"
  • Gézoo: @Labiskwee: Kedves Labiskwee! "A perdületet egy tetszőleges pontra vonatkoztatjuk és úgy van de... (2013.02.13. 13:52) Előre téve, időben hátra a tömeg okozója.
  • Gézoo: Ó kedves Macika.. doktor Macika.. Már a mágneses függesztésnél tisztáztad, hogy mennyire hozzáértő... (2012.08.03. 10:09) b5
  • Gézoo: Kedves prof. dr. Dörmögő_Dömötör ! Egy átlagos személyautónak 5 azaz ÖT fontos kereke van! Négy a... (2012.08.03. 09:57) b6
  • drcambridge: Kedves Gézoo! Köszönöm a "jel hordozós" példát. Nagyszerűen bemutatható vele a relativitási elv... (2010.08.19. 17:55) "Meddig taníthatók a téves elvek?" című topic törlés előtti utolsó napjai

Linkblog

b6

2011.11.25. 10:48 Gézoo

6

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gezoo-vilaga.blog.hu/api/trackback/id/tr343410449

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rongy Elek 2011.11.25. 16:00:47

Hogyan oldod meg a kanyarodásnál, fékezésnél adódó problémát a surlódás hiánya miatt? Fékezőrakétával?

Gézoo 2011.11.25. 19:28:54

@Rongy Elek: Érdekes és egészen jó felvetés.

Nos, ha már adva van a mágnesek sora, tetejében olyan erőhatással amely felemelni képes a járművet, akkor igazán nem lehet gond egy indukciós fékezés megoldása sem..
A kanyarodás még egyszerűbbé válik mint a hagyományos módú autózásnál, szintén a mágnesek erőterének nagysága folytán.

tizer · http://ebredjra.blog.hu/ 2011.11.26. 11:22:55

Feltaláltad a mágneses vasút elfuserált verzióját? :)

Gézoo 2011.11.27. 10:17:18

@tizer: Nos, igazából nem találtam fel, csupán megemlítettem, hogy használható elv.

Gézoo 2011.11.27. 10:22:42

@sajnos_kacat: Jó gondolat, de mint olvashattad, egyrészt nem kellene teljesen felemelni, másrészt a mágnes pályával adva van a kerekeknél sokkal jobb hatásfokú vontatási lehetőség.

"(Egyébként a mágneses erővel megemelt járműre már létezik megoldás: mágnesvasútnak hívják, és a világon már több helyen üzemel, csak nagyon drága. "

Nos, igen. Amikor az emelés elektromágnesekkel végzik, az valóban nagyon drága.

"És a személygépjárművek nem véletlenül nem kötött pályás járművek...) "
Igazából csak addig kötött a pálya amíg az autó vezetője él a lehetőséggel.
Amint eltávolítja a mágnesezhető felületet/térfogatot a mágnesek sorától, csökken vagy teljesen megszűnik a kötött pálya.

Ezzel éppen olyan "kötött" ez a megoldás is, mint az úttest.. azt is el lehet hagyni, de többnyire nem túl okos megoldás.

fordulo_bogyo 2012.01.30. 21:25:10

Mint emlitettek, megszunne a surlodas a kerekek es az uttest kozott.

Ha a vezeto vagy az utas megmozdulna, es egy pillanatra 0.002N erovel mozditana felfele az autot (hatas ellenhatas, pl leengegi a kezet) akkor az auto feltapadna a magnesre... ;-)
Tobbet le sem lehetne szedni.

A magneses erovel emelt jarmuvek eseten epp ezert nem vonzo, hanem taszito magneses erot alkalmaznak.

Ennek ertelmeben otleted tovabbfejlesztese az utburkolatba epitette eros magnesek, es az autoba epitett eros magnesek azonos polaritasu vegeikkel egymas iranyaba emelik az autot az ut fole.

Raketahajtassal, vagy legcsavarral, vagy evezovel lehet hajtani, a kerek folosleges, ugysem ad at nyomatekot.

Megallaskor az auto magneseit el kell forditani, megszuntetni a felhajtoerot, maskent a legkisebb szello lefujja az autot (vagyis a maglevet) az utrol.

Gézoo 2012.01.31. 11:49:12

@fordulo_bogyo: Kedves Forduló-Bogyó!

Ha picit figyelmesebben megnézed az ábrákat, és elolvasod az írást, akkor beláthatod, hogy a felső gördülő távtartó éppen arról szól, hogy ne tapadhasson fel a mágnesre az autó.

Egyébként pedig a többi félelmedre is megtalálod a válaszokat a kommentek között.

Ezzel együtt, köszönöm, hogy írtál..

Dörmögő_Dömötör · http://montewehro.blog.hu/ 2012.07.27. 17:56:03

Huha! Egy átlagos személyautónak négy kereke van, a poszt írójának meg nyilván csak három, esetleg öt. Ekkora marhaságot már régen olvastam. :D :D :D

Gézoo 2012.08.03. 09:57:17

Kedves prof. dr. Dörmögő_Dömötör !

Egy átlagos személyautónak 5 azaz ÖT fontos kereke van! Négy amin gurul és egy amivel kormányozzák.

Egyébként ez a marhaság, nem is akkora marhaság.

Tegyük fel, hogy a mágneses felfüggesztő sínnek 0,01% lejtése van, akkor a felfüggesztett jármű a lejtés irányába gyorsuló mozgást végez.

1%-os lejtő mit is jelent? 100 méteren 1 m szintkülönbséget?
0,01%-os lejtő pedig 100 méteren 1 cm szintkülönbséget?
Ami ugye, (ha jól számolunk, ) 100*100 méteren éri el az 1 méter "magasságot" ?

Vagyis ha felemelnénk az 1 t tömegű járművet, 1 méter magasra akkor ehhez W=m*g*h=1000*10*1= 10kJ energiát kellene befektetnünk.
És a lejtőn 10 km távolságra "csúszna" a jármű, minden további energia befektetés nélkül.

Na de mennyi benzinnek van összesen 10 kJ energiája?

A táblázat szerint 43 MJ/kg. Ezt vegyük a benzinmotor 36% hatásfokával és kJ-ban kifejezve:
0,36*43 000 kJ= 15 480 kJ
Ebben a 10 kJ meg van:

n=15 480/ 10 = 1548 -szor azaz ha az emeléseket benzinmotorral és nem napelemmel működő elektromos motorral végeznénk akkor egy kg benzinnel 10 km távolságot 1548-szor tehetnénk meg egy közönséges benzines autóval.

Azaz 420 Ft árú benzinnel 10*1548=15 480 km-t tehetnénk meg.

Kedves dr Macikám! Te most mennyiért teszel meg 15 480 km-t ?

(Ha jól informáltak akkor a magyar átlag 420 Ft*10 L/100 km = 42 Ft/km azaz ha jól számolok akkor 1548-szor drágábban utazol.)

Na akkor mondd kérlek kinek is hiányzik néhány kereke?!!

Üdv: Gézoo
süti beállítások módosítása